• شرکت ملی ساختمان، پیشرو در عمران و آبادانی کشور
  • شرکت ملی ساختمان، پیشرو در عمران و آبادانی کشور
  • شرکت ملی ساختمان، پیشرو در عمران و آبادانی کشور
خانه
منو
تماس

حفاظت سد “سرنی” از دشت میناب در سیل اخیر

برچسب ها عمومی 
  تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۲   تعداد بازدید : 191

حجم بالای بارندگی در جنوب شرق کشور و بروز سیلاب شدید در استان هرمزگان و در منطقه میناب باعث شد سد سرنی طی ابتدای هفته، سیلابی با دبی متوسط ۱۲۰ مترمکعب بر ثانیه را کنترل و ذخیره کند.

این طرح ملـــی که پـیمانکار اجرای آن شـرکت ملی ساختمان می باشد شامل احداث سد، خط انتقال آب و تصفیه خانه است که در مجموع با اعتباری بالغ بر 86 میلیون یورو در حال احداث است. در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه بالای 99% بوده و پروژه آماده افتتاح و بازدید مسئولین استانی و کشوری بمناسبت ۲۲ بهمن ماه می باشد. مدیریت شرکت ملی ساختمان حداکثر تلاش خود را در ساخت و به ثمر رسیدن این پروژه ملی انجام داده اند و قرارداد جهت انجام کارهای تکمیلی تا پایان سال ۱۳۹۸ تمدید شده است.

سد از نوع خاکی با هسته رسی است که طول تاج آن ۴۶۰ متر، عرض تاج آن ۱2 متر، ارتفاع از پی آن ۵۲ متر، قطر تونل داخلی انحراف 8.5 متر، طول سرریز 200 متر، طول تونل انحراف ۲49 متر و حجم بدنه سد بیش از ۱.۸ میلیون مترمکعب است.

با درایت و پیش بینی های که برای امسال در راستای کنترل سیلاب 1398 صورت پذیرفت ، شرکت ملی ساختمان توانست سیلابهای دی ماه سال ۱۳۹۸ را مدیریت و مهار نماید. تراز آب مخزن قبل از سیلاب دی ماه 116 بالاتر از سطح دریا بوده که پس از کنترل و تنظیم سیلاب و در حال حاضر تراز آب برابر با ۱۳۲ متر بالاتر از سطح دریا گردیده و حجم مخزن حدود ۲۷ میلیون مترمکعب افزایش یافته است. هم اکنون حجم کل مخزن برابر با ۳۵ میلیون مترمکعب می باشد.

سد سرنی در ۳۴ کیلومتری جنوب شرقی میناب در حوضه آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان، روی رودخانه سرنی در دست احداث است که از قلل رشته کوه ‘بشاگرد’ سرچشمه گرفته و به دریای عمان می ریزد.

تمامی کارهای بخش سیویل اتمام یافته و بخشی از کارهای هیدرومکانیکال باقیمانده در حال تکمیل می باشد. امید است با تلاش ارکان طرح و تامین نقدینگی مورد نیاز انشاالله تا پایان سال 1398 پروژه آماده تحویل به بهره بردار گردد و آب شهرهای میناب و بندرعباس از سد سرنی تامین گردد

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر در استان‌های جنوبی کشور باعث بروز سیلاب مهیب شد، گفت: این سیلاب از ظهر روز 20 دی‌ماه در منطقه میناب آغاز شد، به‌طوری که آب ورودی به مخزن سد سرنی در طول سیلاب معادل 25،71 میلیون مترمکعب برآورد شد و با مدیریتی که در مخزن سد صورت گرفت موفق شدیم تا از رها شدن سیلاب در دشت میناب و وارد آمدن خسارت به پایین‌دست این سد تا حد زیادی جلوگیری به عمل آورده و تمامی آب ورودی از بالادست به مخزن سد سرنی را ذخیره کنیم.

بر اساس این گزارش، سد سرنی در سیلاب اخیر با مهار 25 میلیون مترمکعب آب ورودی در طول 57 ساعت و پیک سیلاب 863 مترمکعب بر ثانیه، توانست از بروز خسارتی سهمگین در پایین‌دست سد جلوگیری کرده و از هدررفت تمامی حجم آب و رفتن آن به سمت دریا جلوگیری کند.

ارسال نظر

دیدگاه