• شرکت ملی ساختمان، پیشرو در عمران و آبادانی کشور
  • شرکت ملی ساختمان، پیشرو در عمران و آبادانی کشور
  • شرکت ملی ساختمان، پیشرو در عمران و آبادانی کشور
خانه
منو
تماس

نگاهی بر پروژه بازسازی موزه دفینه

برچسب ها پروژه ها 
  تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۳۱   تعداد بازدید : 255
ساختمان دفینه، توسط مهندس معمار آقای نظام عامری طراحی شده و در سال 1357 ساخت آن به اتمام رسیده است. موزه دفینه اولین موزه تخصصی و دائمی سکه و اسکناس در ایران بوده که در تاریخ هفدهم تیرماه سال ۱۳۷۶ توسط اداره موزه‌های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی افتتاح گردید.
با توجه به سوابق درخشان کاری، امکانات، توان فنی و تخصصی شرکت ملی ساختمان پروژه بازسازی موزه دفینه با سطح زیر بنای حدود 12 هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر600 میلیارد ریال از سوی معاونت فرهنگی اجتماعی بنیاد در دستور کار شرکت ملی ساختمان قرار گرفت. بنابر این گزارش پیش بینی برای انجام این پروژه تا (خرداد سال 96) 19 ماه در نظر گرفته شده است .
کارفرمای این پروژه موسسه فرهنگی موزه های بنیاد مستضعفان زیر نظر معاونت فرهنگی اجتماعی بنیاد مستضعفان می باشد.
پیمانکار آن شرکت ملی ساختمان و در این زمینه از مشاورین شرکت آتک استفاده می نماید .
این ساختمان دارای حدود 3600 متر مربع زمین و در 4 طبقه شامل 1700 مترمربع در همکف با کاربری خزانه و اداری، 2245 متر مربع در طبقه اول به عنوان خزانه و اداری ، 2235 متر مربع به عنوان موزه ، 710 متر مربع در قسمت شمالی طبقه سوم به عنوان گالری و نیز 675 متر مربع در قسمت جنوبی طبقه سوم به عنوان اداری و در نهایت 200 مترمربع در قسمت بام هم به عنوان اداری می باشد.
در اردیبهشت ماه ۱۳۷۸ بخش جدیدی در سالن اصلی نمایش بنام تماشاگه پول و با موضوع سکه و اسکناس کشورهای مختلف با اطلاع‌ رسانی عمومی شامل پرچم، نقشه، اطلاعات پولی و ارزشی و واحد پول آن کشور به آن افزوده شد.تماشاگه پول ، علاوه بر سالن‌های نمایش، از بخش‌های جنبی دیگر شامل: کتابخانه تخصصی ، بانک اطلاعات نگارخانه، تماشاخانه یا سالن اجتماعات تشکیل شده بود.
نگاهی بر روند طراحی پروژه
با عنایت به اهمیت موضوع و لزوم بررسی دقیق تر جوانب، با تشکیل جلسات مکرر و منظم با حضور معاونت فرهنگی بنیاد آقای دکتر قنبری، مدیر عامل شرکت، نماینده تام الاختیار بنیاد در امور بازسازی موزه آقای دکتر فریدفر و دیگر مسئولین موزه به منظور کسب اطلاعات بیشتر و دقیقتر، موارد ذیل صورت پذیرفت :
اخذ اطلاعات اولیه و تعریف اهداف پروژه توسط کارفرما مبنی بر بازسازی ساختمان اداری موزه و اصلاح تاسیسات عمومی اداری و خزانه ها در ساختمان اصلی (طرح 1) و تصویب آن
آغاز تخریب طبقات اداری 3 و 4 و سپس گالری پس از بازدید مورخ 05/10/94 ریاست بنیاد و معاون فرهنگی بنیاد
با تاکید ریاست بنیاد مبنی برافزایش سالن موزه ها، مقاوم سازی ساختمان و احداث پارکینگ ، اقدامات ذیل صورت پذیرفت :
ابلاغ مشخصات جدید طرح بازسازی موزه (طرح شماره 2) شامل 5 طبقه در حیاط، 3 موزه در طبقات همکف تا دوم ، گالری در طبقه سوم شمالی، پشتیبانی در طبقه سوم جنوبی و اداری در بام
آغاز عملیات ژئوتکنیک و حفاری حیاط تایید جانمایی موزه ها به شرح ذیل:
طبقه همکف : موزه هنر انقلاب اسلامی
طبقه اول : موزه تاریخ مطبوعات
طبقه دوم : موزه خودرو
طبقه سوم جنوبی : موزه پول
طبقه سوم شمالی : گالری و نگارخانه
در پی برگزاری جلسه تشکیل شده در ستاد مرکزی بنیاد در حضور ریاست بنیاد مستضعفان و معاونین فنی و اجرایی و گزارش کارشناسان مقاوم سازی و طراحی بنا، طرح 3 با مشخصات ذیل به تصویب رسید:
احداث:
سه طبقه در حیاط موزه هرکدام به مساحت 600 متر مربع
دو طبقه پارکینگ در طبقات همکف و اول حیاط
مقاوم سازی و بازسازی
طبقه همکف
طبقه اول با کاربری موزه مطبوعات
طبقه دوم با کاربری موزه خودرو
طبقه سوم شمالی با کاربری گالری و نگارخانه
طبقه سوم جنوبی با کاربری موزه پول
بام با کاربری کتابخانه، سالن اجتماعات، نمازخانه و تاسیسات
از همین رو مقرر شد شرکت ملی ساختمان پس از تحویل زمین نسبت به عملیات مقاوم سازی و احداث سازه حیاط اقدام نماید. در حال حاضر با تصویب فاز 1 پروژه و انتخاب پیمانکاران مقام سازی ساختمان اصلی و سازه حیاط پروژه در انتظار اتخاذ عملیات اجرایی پس از تحویل ساختمان اصــلی و تخـلیه بنا می باشد

ارسال نظر

دیدگاه